Port Douglas + Great Barrier Reef 27 tm 29

4 augustus 2015 - Port Douglas, Australië

Hallo allemaal! Dit keer alweer vanuit Port Douglas. We hebben afscheid genomen van onze Bruce en verblijven de laatste dagen in een appartementje midden in het centrum. Heerlijk om na dat zwerversleven weer een honkvast bestaan te hebben. Leuk plaatsje, volle terrassen en leuke kroegen met live bands. Mix van Key West en Palm springs maar dan tropisch. Ook op de markt proeven we de lokale hapjes en drankjes. Bob aan de RAW SugarCaneJuice en wij aan de gedroogde mango! Beide de bekendste producten uit de omgeving. In Port Douglas staat ook The Great Barrier Reef op het programma. Vol enthousiasme gaan we aan boord van de enorme catamaran en krijgen te horen dat we vandaag niet drie maar zelfs vier riffen zullen bezoeken! Dit te danken aan het lage tij in de haven. Dat begint al goed! Dachten we dat het bijna niet mooier kon dan in Indonesië, nou dit was toch wel echt de crème de la crème! Met prachtig weer kwamen we aan bij het buitenste rif, zo'n anderhalf uur varen vanuit de haven. Met onze wetsuits aan (tegen de dodelijke kwalletjes) nemen we onze eerste duik in de prachtige onderwaterwereld. De lat lag hoog maar zo mooi, dit ging zelfs onze verwachtingen te boven. Duuzenden gekleurde zeesterren, zeepaardjes, zeeschildpadden, papegaaivissen, giant clams en kleine sebastiaantjes heetten ons van harte welkom in hun habitat. Overal waar we keken zagen we koraal, zo ver als we konden kijken. Wauw. Sommige stukken koraal zoals het hersenkoraal zelfs al duizenden jaren oud. We banen ons een weg door dit moois op zoek naar Nemo terwijl de haaien, jaja echt waar, onder ons door zwemmen. Wanneer waaghals Sjek probeert de Giant Clam van dichtbij te observeren en even aait wordt z'n onderarm bijna geamputeerd door de dichtslaande zijdes! Een bezorgde makreel komt even kijken of alles oke is. Snel weer aan boord en op naar het tweede rif waar de gevaarlijke barracuda's het rif domineren. Prachtig. Bij het derde rif zetten we toch onze vraagtekens bij een schildpad die op ons af komt en vraagt om een knuffel?! Die spoort niet! Lijkt wel onder invloed. We gaan verhaal halen bij de crew en wat blijkt: hij is stoned als een garnaal! Hij heeft te veel aan het groene "turtlegrass" gezeten vertellen ze ons. Bij het vierde rif wil de enthousiaste crew ons maar al te graag een privé Tour door het rif geven en alle weetjes delen. Bij elke interessante vis of stuk koraal volgt een interessant en leuk verhaal. Vraag ons alles over het rif want we zijn nu expert! Ook vertelt hij ons dat er een kleine kans bestaat dat we zelfs een humpback whale kunnen spotten. De walvissen reizen namelijk net als de van Dijks in de zomer naar de Tropen.
Maar we moesten wel heel erg geluk hebben mochten we er een spotten. En aangezien ik voor het geluk geboren ben deden we dat natuurlijk ook! Drie prachtige walvismoeders en hun jongen kwamen ons nog even gedag zeggen. Ge-wel-dig. Wat was dit genieten! Aju!

1. Theo:
    4 augustus 2015
    Wat een trip jongelui! Uebercool.
  2. Anna:
    4 augustus 2015
    Ongeloofelijk prachtige foto's, onvoorstelbaar dat zoiets moois werkelijk bestaat.
  3. Saskia:
    5 augustus 2015
    Geweldig mooie foto's. (Ik kan het weten want ik het net een fotocursus gehad). Lachen zeg, die schildpad, zo stoned als een garnaal. Wat een geweldige belevenissen zeg. Nog even lekker genieten.
  4. Mart de Beer:
    5 augustus 2015
    Wat een super prachtige foto's in het Great Barrier Reef. Moet je toch nog een keer komen laten zien in mijn klas, Dylan. Want jij kunt er nu van alles oververtellen
  5. Rins en leo:
    6 augustus 2015
    Hallo van Dijkjes, dit overtreft weer alles vooral je verhaal en de onderwaterfoto's. Die blauwe schelp met die opening vind ik helemaal top. Gelukkig mag je hem niet meenemen. Jammer eigenlijk voor mij maar ik geniet enorm van je foto's. Oook onder water gaat je dat goed af. Fijn om te zien dat jullie zo genieten en en het ons zo laten zien. Bedankt en tot gauw. Kussen voor al jullie mooie werk.